This post is bilingual, scroll down to find the English language version
Tusquets editores, 2013 (Versión Kindle). 542 KB. ASIN: B00DMHMON4. eISBN: : 978-84-8383-727-6. 360 págs. en papel. Escrito en Mantilla verano 2003 – otoño de 2004. La Habana, 2005. Primera edición en Tusquets 2009.
La neblina del ayer es la sexta entrega de la serie protagonizada por Mario Conde. Cuando la historia comienza han pasado ya más de trece años desde que Mario Conde dejara su trabajo en la policía como investigador criminal, ahora se dedica a la compra y venta de libros de segunda mano. Su función es la de localizar libros antiguos para nutrir los fondos de su amigo y socio Yoyi el Palomo. La historia se desarrolla en La Habana en el verano de 2003.
“… el Conde había conseguido desarrollar habilidades casi caninas para rastrear presas capaces de garantizarle, en ocasiones con sorprendente generosidad , la subsistencia alimentica y alcohólica. Para su buena o mala fortuna –no sabría precisarlo él mismo- su salida de la policía y su entrada en el mundo de los negocios habían coincidido con el anuncio oficial de la llegada de la Crisis a la isla, aquella Crisis galopante que pronto haría palidecer a todas las anteriores, las de siempre, las eternas, entre las cuales se habían paseado por décadas el Conde y sus coterráneos, recurrentes períodos de penurias que ahora empezaron a parecer, por inevitable comparación y mala memoria, tiempos de gloria o simples crisis sin nombre y, por tanto, sin el derecho a la personificación terrible de una mayúscula.”
Mario Conde está a punto de terminar su jornada de trabajo cuando se decide a llamar en una mansión decrépita. Afortunadamente, los dos hermanos que viven allí, Amalia y Dionisio Ferrero, habían estado pensando en la venta de los volúmenes de la biblioteca de la casa. Para su sorpresa, Mario Conde descubre un tesoro bibliográfico. El Conde no puede resistir la curiosidad de conocer la historia de la casa y los hermanos empiezan a contarle que la casa perteneció a la familia Montes de Oca. Su último propietario Don Alcides Montes de Oca inicialmente simpatizó con la Revolución, pero en septiembre de 1960 se marchó de Cuba. Su ama de llaver, Nemesia Moré, madre de los dos hermanos, decidió permanecer en la isla hacièndose cargo de la casa y de la biblioteca. En marzo de 1961, Nemesia perdió todo contacto con los Montes de Oca tras el accidente que le costó la vida a Don Alcides. Ahora los dos hermanos tienen necesidad de vender los libros para salir adelante y ocuparse de su anciana madre enferma de demencia senil.
Entre los libros que Mario Conde se pudo llevar con el dinero que llevaba encima, hay un libro de cocina cubana. No tiene un valor de mercado excepcional, pero lo quiere para él, o mejor dicho para Josefina, la madre del Flaco. Entre sus páginas hay una hoja de periódico, cuidadosamente doblada, fechada en mayo de 1960 con la noticia de “El adiós de Violeta del Río“. La bellísima cantante de boleros se retiraba en la cima de su carrera. Acababa de grabar un single promocional como adelanto de un próximo disco de larga duración llamado “Havana Fever“. El single tenía por una cara: Vete de mi, de los hermanos Expósito, y por la otra: Me recordarás, de Frank Domínguez.
Hoy en día casi nadie se acordaba de Violeta del Río, su memoria parecía haberse esfumado, pero Mario Conde se queda fascinado por su recuerdo y tiene que averiguar quién era y lo que le pasó. Su investigación le llevará al Conde hasta los bajos fondos de La Habana, tratando de confirmar si Violeta del Rio se suicidó, como dicen algunos. Conforme se desarrolla la historia Dionisio Ferrero es encontrado muerto en la biblioteca. Le han asesinado. Mario Conde y Yoyi el Palomo se convierten en los principales sospechosos.
Padura es más conocido en el mundo de habla inglesa para su cuarteto de novelas protagonizadas por el teniente investigador Mario Conde, Las cuatro estaciones, también conocido como El cuarteto de La Habana: Pasado perfecto (1991), Vientos de cuaresma (1994), Máscaras (1997) y Paisaje de otoño (1998). Con posterioridad ha publicado otros cuatro libros protagonizados por el Conde, la novela corta Adiós Hemingway (2001) cuya acción, si mi información es correcta, se desarrolla antes de los acontecimientos narrados en Las cuatro estaciones (pueden hacer clic en los títulos de los libros para ver mis reseñas), La neblina del ayer , La cola de la serpiente (Tusquets, 2011), escrito a partir de un relato del mismo título de 1998 incluido en la primera edición de Adios Hemingway y, hasta la fecha, su último libro de la serie Herejes (Tusquets, 2013) que se publicará en septiembre.
No es un secreto para los lectores habituales de The Game’s Afoot que Leonardo Padura es uno de mis autores favoritos en la lengua castellana. Y, para mi gusto, este es probablemente su mejor libro de los que he leído hasta la fecha. En mi opinión, Leonardo Padura es, hoy en día, uno de los grandes novelistas que hay en español. Me encanta su estilo de escritura y la forma en que refleja la vida cotidiana en La Habana. La historia es bastante interesante, los personajes parecen reales y aprecio en particular cómo los acontecimientos pasados y presentes están tejidos en la trama. Algunas cartas viejas que nunca fueron enviados informarán gradualmente al lector acerca de los misterios que están saliendo a la luz. Este es un libro para disfrutar de la lectura junto con un buen café, tal vez incluso con un vaso de ron y, si te gusta, con un buen habano. La novela está estructurada en dos partes, como en un “single“. También se puede disfrutar escuchando un bolero de Olga Guillot: Vete de mi de donde está tomado el título del libro en castellano. Una maravilla.
Mi valoración: 5/5.
Con boleros y libros rindo homenaje a la cultura cubana
Historia, memoria, policial en La neblina del ayer
La neblina del ayer de Leonardo Padura Fuentes: las dos caras de un disco de bolero
Havana Fever, by Leonardo Padura
Havana Fever (originally titled The Mist of Yesterday) is the sixth instalment in the series featuring Mario Conde. When the story opens over thirteen years have passed since Mario Conde quit his job in the police as a criminal investigator, now he’s engaged in buying and selling second-hand books. His role is to locate antique books to nurture funds for his friend and partner Yoyi el Palomo. The story is set in Havana in the summer of 2003.
“..the Count had developed an almost canine ability to track down prey that would guarantee, sometimes in surprisingly generous quantities, his supply of food and alcohol. Whether for good or for evil –he couldn’t decide which- his departure from the police and forced entry into the word of commerce had coincided with the official declaration that Crisis had hit the island – a galloping Crisis that would soon dwarf all previous versions. The perennial interminable periods of austerity the Count and his contemporaries had faced for decades now started to seem, in the course of inevitable comparisons and tricks of memory, like day of plenty or nameless mini-crisis, with no right to awe-impairing personification by capital letter.” (Translated by Peter Bush)
Mario Conde is about to finish his day’s work when he decides to call at a decrepit mansion. Fortunately, the two brothers who live there, Amalia and Dionisio Ferrero, had been thinking about selling the volumes from the library in the house. To his surprise, Mario Conde discovers a bibliographic treasure. The Count can not resist the curiosity to know the story of the house and the siblings begin to tell him that the house belonged to Montes de Oca family. The last owner Don Alcides Montes de Oca initially sympathized with the Revolution, but in September 1960 he left Cuba. His housekeeper, Nemesia Moré, their mother, decided to stay on the island taking care of the house and library. In March 1961, Nemesia lost all contact with the Montes de Oca following the car accident that took the life of Don Alcides. Now the two siblings are in need of selling the books to get ahead and take care of their elderly mother, who suffers from dementia.
Among the books that Mario Conde could take with the money he was carrying with him, there’s a Cuban cookbook. It does not have an exceptional market value, but he wants it for him, or rather for Josefina, the Flaco’s mother. Among its pages there is a newspaper sheet, neatly folded, dated May 1960 with the news of “The Goodbye of Violeta del Rio“. The gorgeous bolero singer was retiring at the peak of her career. She had just recorded a promotional single in advance of an upcoming long play called “Havana Fever“. The single had on Side A: Be gone from me, by the Exposito brothers, and on Side B: You’ll remember me, by Frank Dominguez.
Today almost no-one would remember Violeta del Rio, her memory seemed to have vanished, but Mario Conde is left fascinated by her remembrance and needs to find out who she was and what happened to her. His investigation will lead the Count to the underworld of Havana, trying to confirm whether Violeta del Río committed suicide, as some say. As the story unfolds Dionisio Ferrero is found dead in the library. He has been murdered. Mario Conde and Yoyi el Palomo become the prime suspects.
Padura is best known in the English speaking world for his book quartet featuring lieutenant Mario Conde, Las cuatro estaciones (The four seasons) aka The Havana Quartet: Pasado perfecto (Havana Blue, 2007), 1991; Vientos de cuaresma (Havana Gold, 2008), 1994; Máscaras (Havana Red, 2005), 1997; and Paisaje de otoño (Havana Black, 2006), 1998. Subsequently he has published four books featuring Mario Conde, the novella Adiós Hemingway whose action, if my information is correct, takes place before the events narrated in The Havana Quartet (to find my reviews you may click on the book titles) La neblina del ayer, literarily The Mist of Yesterday (Havana Fever), La cola de la serpiente, literarily The Serpent’s Tail (Tusquets, 2011), written from a short story of the same title included in the first edition of Adios Hemingway (1998) and, so far, his last book in the series Herejes, literarily Heretics, (Tusquets, 2013) to be released in September.
It’s no secret for regular readers of The Game’s Afoot that Leonardo Padura is one of my favourite authors in the Spanish language. And, for my taste, this is probably the best of his books that I’ve read to date. In my view Leonardo Padura is now-a-days among the greatest novelists in Spanish. I just love his writing style and the way he reflects everyday life in Havana. The story is quite interesting, the characters seem real and I appreciate in particular how past and present events are woven into the plot. Some old letters that were never sent will gradually inform the reader about the mysteries that are coming to light. This is a book to enjoy reading alongside a good coffee, maybe even with a glass of rum and, if you like it, with a nice Havana cigar. The novel is structured in two parts, as in a “single”. You can also enjoy listening to a bolero by Olga Guillot: Vete de mi (Be gone from me) from which the Spanish title of the book is taken. Great stuff.
My rating: 5/5.
Havana Fever has been reviewed at International Noir Fiction (Glenn), at Crime Time (Giles Morgan), and at The View from the Blue House (Rob), among others.
I’m going to embark upon Padura shortly (the Havana Quartet) and am looking forward to it hugely. Thank you for a great review, which whets my appetite even more.
Thank you for your kind words, Marina. I look forward to your reviews. I would suggest you to follow their chronological order, though I did not followed it.
José Ignacio – Thank you as always for the excellent review. I remembered that you are a Padura fan, and based on this review, I can see why.
Thanks for your constant support, Margot! I really appreciate it.
Thanks for the review. I will read a book by Padura. However, I can’t start on a new series. There are just too many books all over my house, which seem to just appear. My TBR list is hue. So I’ll read one book and see what I think.
This one sounds great.
This was my favourite so far and it will be a good place to start, Kathy.
Actually, my library doesn’t have circulating copies of Paduro’s books, so I will buy this one.
I saw a wonderful video of this author speaking from his home in Cuba about writing. Very interesting person, compelled me to want to read his books.