A Modo de Introducción / By Way of Introduction (Leonardo Padura’s Adiós, Hemingway)


This post is bilingual, scroll down to find the English language version

A Modo de Introducción de Adiós a Hemingway de Leonardo Padura

Nota del Autor

En el otoño de 1989, mientras un huracán asolaba La Habana, el teniente Mario Conde resolvió su último caso como miembro activo de la policía de investigaciones. Decidido a convertirse en escritor, entregó la renuncia el día que cumplía los treinta y seis años y recibía la terrible noticia de que uno de sus viejos amigos había iniciado los trámites para irse definitivamente de Cuba. La historia de esa última aventura policiaca de Mario Conde aparece en la novela Paisaje de otoño, con la que se cierra el ciclo ‘Las Cuatro Estaciones’, de la cual también forman parte Pasado perfecto, Vientos de cuaresma y Máscaras, escritas y publicadas entre 1990 y 1997.

Resuelto a dejar descansar al Conde por un tiempo que prometía ser dilatado, comencé a escribir una novela en la cual él no aparecía. En medio de esa otra historia, mis editores brasileños me pidieron que participara en la serie ‘Literatura o muerte’ y, si aceptaba, debía advertirles el nombre del escritor alrededor del cual se desarrollaría el relato. Después de pensarlo muy poco, el proyecto me entusiasmó, y el escritor que de inmediato vino a mi mente fue Ernest Hemingway, con quien he tenido por años una encarnizada relación de amor-odio. Pero, al buscar el modo de enfrentar mi dilema personal con el autor de Fiesta, no se me ocurrió nada mejor que pasarle mis obsesiones al Conde —como había hecho tantas otras veces—, y convertirlo en el protagonista de la historia.

De la relación entre Hemingway y el Conde, a partir de la misteriosa aparición de un cadáver en la casa habanera del autor norteamericano, ha surgido esta novela que, en todos los sentidos, debe leerse como tal: porque es sólo una novela y muchos de los sucesos en ella narrados, aun cuando hayan sido extraídos de la más comprobable realidad y la más estricta cronología, están tamizados por la ficción y entremezclados con ella al punto de que, ahora mismo, soy incapaz de saber dónde termina un país y dónde comienza el otro. No obstante, aunque algunos personajes conservan sus verdaderos nombres, otros han sido rebautizados para evitar posibles susceptibilidades, y las figuras de la realidad se mezclan con las de la ficción en un territorio donde sólo rigen las leyes y el tiempo de la novela. De esta manera, el Hemingway de esta obra es, por supuesto, un Hemingway de ficción, pues la historia en que se ve envuelto es sólo un producto de mi imaginación, y en cuya escritura practico incluso la licencia poética y posmoderna de citar algunos pasajes de sus obras y entrevistas para construir la historia de la larga noche del 2 al 3 de octubre de 1958. (Source: Adiós, Hemingway [Tusquets Editores, 2013])

By Way of Introduction to Adiós Hemingway by Leonardo Padura

Author’s Note

In the Autumn of 1989, as a hurricane was devastating Havana, Inspector Conde solved his final case as an active member of the CID. Having made up his mind to become a writer, he handed in his resignation the day he turned thirty-six and received the dreadful news that one of his oldest friends had started to go through the administrative process needed to leave Cuba. That story of Mario Conde’s last detective adventure appear in the novel Autumn Landscape, ending the ‘Four Seasons’ cycle that also includes Perfect Tense, Lent Wind and Masks, written between 1990 and 1997.

Resolved to leave Conde for a time, I began to write a novel in which he did not appear. While in the midst of that other story, my Brazilian publishers asked me to contribute to their series ‘Literature or Death’ and, if I accepted, to let them know the name of the writer around whom the story would revolve. After very little thought the project caught my imagination, and the writer who came into my mind straightaway was Ernest Hemingway, with whom I have had a fierce love-hate relationship for years. However, as I looked for a way to coming to terms with my dilemma with the author of The Sun Also Rises, the best solution that occurred to me was to transfer my obsession onto Conde— as I had done on so many other occasions— and turn him into the protagonist of the story.

The relationship between Hemingway and Conde, and the moment a corpse makes its mysterious appearance in the Havana house belonging to the North American writer, developed into this novel that, in every sense, must be read as such: because it is just a novel and many of the events narrated in it, even when they have been drawn from the most ascertainable reality and the strictest chronology, are filtered through fiction and mingled with it to the extent that, at the present moment, I’m incapable of telling where one ends and the other begins. However, although some characters keep their real names, others have been re-baptised in order to avoid damaging possible sensitivities, and the figures from reality mix with those fiction in a territory that is ruled only by the laws and time of the novel. In this way, the Hemingway of this work is, naturally, a Hemingway of fiction, since the story in which he finds himself involved is just a product of my imagination, and in the writing of which I even indulge in the poetic and postmodern licence of hinting at some passages from his works and interviews in order to construct the story of that long night of 2/3 October 1958. (Source: Adiós Hemingway (Canongate Books, 2005) Translation by John King, 2005)

Advertisements

One thought on “A Modo de Introducción / By Way of Introduction (Leonardo Padura’s Adiós, Hemingway)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s