Mis Anotaciones: “Tema del traidor y del héroe” un cuento de 1944 de Jorge Luis Borges


This post is bilingual, scroll down to find the English language version

Editorial Bruguera, 1980. Col. Narradores de hoy. Formato: Rústica. Jorge Luis Borges Prosa Completa. Volumen 1. 448 páginas [397 – 400] ISBN (Tomo I): 84-02-06746-8. “El tema del traidor y del héroe”, cuento de Jorge Luis Borges, escrito el 3 de enero de 1944, fue publicado en Buenos Aires en la revista Sur en febrero de 1944 y reproducido en Ficciones en 1956 con ciertas variantes en el texto y el agregado de un párrafo que produce un final distinto al de la publicación original. ​

3772118_thumb“Tema del traidor y del héroe” es uno de los cuentos más breves de Borges, de apenas mil palabras. El autor cuenta al principio que es solo un argumento que ha imaginado «bajo el notorio influjo de Chesterton (discurridor y exornador de elegantes misterios) y del consejero áulico Leibniz (que inventó la armonía preestablecida)» y que faltan «pormenores, rectificaciones, ajustes; hay zonas de la historia que no me fueron reveladas aún». Este cuento fue adaptado al cine por Bernardo Bertolucci en 1970, en la película La estrategia de la araña (Strategia del ragno).

Primer párrafo: Bajo el notorio influjo de Chesterton (discurridor y exornador de elegantes misterios) y del consejero áulico Leibniz (que inventó la armonía preestablecida), he imaginado este argumento,  que escribiré tal vez y que ya de algún modo me justifica, en las tardes inútiles. Faltan pormenores, rectificaciones, ajustes; hay zonas de la historia que no me fueron reveladas aún; hoy, 3 de enero de 1944, la vislumbro así.

Sinopsis: Tema del traidor y del héroe cuenta la historia de un investigador, Ryan, que descubre misteriosas coincidencias entre las circunstancias de la muerte de Julio César con las del héroe revolucionario irlandés Fergus Kilpatrick, que murió asesinado en un teatro en la víspera de la revolución que había planeado. Pero cuando descubre también coincidencias entre la conversación que tuvo Kilpatrick con un mendigo el día de su muerte y la obra de Shakespeare Macbeth, que su principal seguidor, James Alexander Nolan había traducido al gaélico, así como escrito un artículo sobre los Festspiele de Suiza, «vastas y errantes representaciones teatrales, que requieren miles de actores y que reiteran hechos históricos en las mismas ciudades y montañas donde ocurrieron» y que Kilpatrick ordenó la ejecución de un traidor en el último cónclave antes de la revolución, deduce la verdad detrás de la historia popular. (Adaptada de Wikipedia)

Mi opinión: Con gran habilidad, Borges nos cuenta una historia que admite múltiples niveles de lectura. En cuanto a su oportunidad, basta con recordar la situación en Argentina cuando se publicó. (Revolución del 43). Me gustaría agradecer a Mike Grost por recordarme que “Tema del Traidor y el Héroe” es un triunfo, una verdadera historia de detectives de primera magnitud.

Texto original

Mi valoración: A+ (No se demore, consiga un ejemplar de este libro)

Sobre el autor: Jorge Luis Borges (Buenos Aires, Argentina, 24 de agosto de 1899 – Ginebra, Suiza, 14 de junio 1986), fue un poeta, ensayista y escritor argentino de cuentos cuyos trabajos se han convertido en clásicos de la literatura mundial del siglo XX. Después de 1961, cuando compartió junto con Samuel Beckett el Premio Formentor, los cuentos y poemas de Borges empezaron a ser reconocidos en todo el mundo. Hasta ese momento, Borges era poco conocido, incluso en su Buenos Aires natal. A su muerte, el mundo de pesadilla de sus “ficciones” se había comparado con el mundo de Franz Kafka y había sido elogiado por condensar el lenguaje común en su forma más permanente. Por su trabajo, la literatura latinoamericana pasó del ámbito académico al terreno de los lectores generalmente educados. Entre sus incursiones en el campo de la ficción policial se pueden mencionar –además de “Hombre de la esquina rosada” (1935), “El jardín de senderos que se bifurcan” (1941), “La muerte y la brújula” (1942), “Abenjacán el Bojarí, muerto en su laberinto” (1951), e “Historia de Rosendo Juárez” (1970)– las novelas cortas escritas junto con Adolfo Bioy Casares Seis problemas para don Isidro Parodi (1942) como Honorio Bustos Domecq y Un modelo para la muerte (1946) como Benito Suárez Lynch.

Theme of the Traitor and the Hero by Jorge Luis Borges

“Theme of the Traitor and the Hero”, is a short story by Jorge Luis Borges, written on 3 January 1944. It was published in Buenos Aires in the magazine Sur in February 1944 and it was reproduced in Ficciones in 1956 with certain variations in the text and the added of a paragraph that produces a different ending to that of the original publication.

Opening Paragraph: Under the notable influence of Chesterton (contriver and embellisher of elegant mysteries) and the palace counselor Leibniz (inventor of the pre-established harmony), in my idle afternoons I have imagined this story plot which I shall perhaps write someday and which already justifies me somehow. Details, rectifications, adjustments are lacking; there are zones of the story not yet revealed to me; today, January 3rd, 1944, I seem to see it as follows: (Translator unknown)

Synopsis: “Theme of the Traitor and the Hero” tells the story of a researcher, Ryan, who discovers mysterious coincidences between the circumstances of Julius Caesar’s death and those of the Irish revolutionary hero Fergus Kilpatrick, who was murdered in a theatre on the eve of the revolution that he had planned. But when he also discovers coincidences between Kilpatrick’s conversation with a beggar on the day of his death and the work of Shakespeare Macbeth, which the oldest of the hero’s companions, James Alexander Nolan had translated into Gaelic; as well as the manuscript of an article by Nolan on the Swiss Festspiele: “vast and errant theatrical representations which require thousands of actors and repeat historical episodes in the very cities and mountains where they took place”; and that, a few days before his death, Kilpatrick had signed the order for the execution of a traitor whose name has been deleted from the records; Ryan deduces the truth behind the popular history. (Adapted from Wikipedia)

My take: With great skill, Borges tells us a story that supports multiple reading levels. In terms of its opportunity, it suffices to recall the situation in Argentina when it was published. (1943 Argentine coup d’état). I would like to thank Mike Grost for reminding to me that “Theme of the Traitor and Hero” is a triumph, a real detective story of the first water.

Read this story online

My rating: A+ (Don’t delay, get your hands on a copy of this book)

About the Author: Jorge Luis Borges (Buenos Aires, Argentina, August 24, 1899 – Geneva, Switzerland, June 14, 1986), was an Argentine poet, essayist and short-story writer whose works have become classics of 20th century world literature. After 1961, when he and Samuel Beckett shared the Formentor Prize, the stories and poems of Borges began to be increasingly acclaimed all over the world. Until then, Borges was little known, even in his native Buenos Aires. By the time of his death, the nightmare world of his “fictions” had come to be compared to the world of Franz Kafka and to be praised for condensing the common language into its most enduring form. Through his work, Latin American literature emerged from the academic realm into the field of generally educated readers. Among his incursions in the field of detective fiction it can be mentioned –besides “Steetcorner Man” (1935), The Garden Of Branching Paths” (1941), “Death and the Compass” (1942), “Ibn-Hakam al Bokhari, Murdered in His Labyrinth” (1951), and “Rosendo’s Tale” (1970) –the novellas written together with Adolfo Bioy Casares Six Problems for Don Isidro Parodi, (1942) as Honorio Bustos Domecq and Un modelo para la muerte (1946) as Benito Suárez Lynch.

One thought on “Mis Anotaciones: “Tema del traidor y del héroe” un cuento de 1944 de Jorge Luis Borges

  1. I stocked up on Borges after reading The Garden of Forking Paths, although I haven’t actually cracked into them yet. Your post nudged me to read The Theme of the Traitor and the Hero in my copy of Ficciones. What a great concept for a story, and it’s unfortunate that it wasn’t adapted into a full length novel. It would have been a fascinating development in the right hands.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.