Notas sobre La muerte de Jezabel, 1948 (Inspector Cockrill # 4), de Christianna Brand (traducción de Elena Magro Gómez y Manuel Navarro Villanueva) (una relectura)


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Who Editorial 1ª edción, noviembre 2022. Formato: Tapa blanda. Extensión: 243 páginas. ISBN: 978-8412502657. Traducción: Elena Magro Gómez y Manuel Navarro Villanueva. Apéndice y notas: Manuel Navarro Villanueva. Publicado originalmente en los Estados Unidos en 1948 por Dodd, Mead & Company con el titulo de Death of Jezebel y en el Reino Unido por John Lane, The Bodley Head en 1949. La muerte de Jezabel es el cuarto libro de la serie protagonizada por el Inspector Cockrill, precedido por Suddenly at His Residence también publicado como The Crooked Wreath, 1946 y seguido por London Particular también publicado como Fog of Doubt, 1952.

PORTADA_LA-MUERTE-DE-JEZABEL-600x896 (1)Descripción del editor: Jezabel fue una reina de Israel de origen fenicio, libertina y despótica. Tras una protesta de los profetas, la reina ordenó que los asesinaran a todos. Solo uno de ellos sobrevivió. Suficiente para ejecutar la venganza de Yahvé: Jezabel murió arrojada desde una torre y su cuerpo lo devoraron los perros.

La muerte de Jezabel, publicada en 1948, gira en torno a un asesinato inspirado en la historia de esta reina bíblica.

Un grupo dispar de personas prepara una pequeña representación teatral en la Inglaterra de los años 40. La amenaza de la muerte se cierne sobre ellos. ¿Quién será el primero en morir? Y sobre todo, ¿cuál es la mente perturbada que ha trazado el plan siniestro?

Pocos autores del policial clásico alcanzaron la maestría de Christianna Brand para dar vida a sus personajes. Con breves trazos nos presenta ante los ojos la condición humana con toda su miseria y esplendor: un grupo de seres solitarios que parecen condenados al aislamiento.

Los dos detectives más importantes de Christianna Brand ―el inspector Cockrill y el inspector Charlesworth― compiten en esta novela. La rivalidad entre ellos, que en ocasiones traspasa la barrera del pensamiento, es otro motivo de deleite y broma.

Un crimen espectacular e imposible. Un rompecabezas macabro cargado de inteligencia y humor. Una obra maestra del género policiaco que atrapa por su originalidad, su ritmo, su ingenio y su capacidad para sorprendernos una vez tras otra.

Por primera vez en español (Fuente: Who Editorial)

Uno de los mejores y más impresionantes misterios de habitación cerrada que he leído. Una verdadera obra maestra. Pietro de Palma, Death Can Read

Mi opinión: Vuelvo a leer La muerte de Jezabel de Christianna Brand, en parte por la presentación de Who Editorial en la librería Tipos Infames de Madrid el pasado sábdo y aprovechando también la reciente reedición de la novela origiinal por British Library Publishing.

La historia comienza con un breve prólogo fechado en 1940 donde nos enteramos del suicidio de Johnny Wise, un simpático y apuesto joven, tras descubrir que su novia se encontraba con otro. Siete años después, los tres principales responsables de esa tragedia, su novia, Perpetua [Peppi] Kirk; Earl Anderson, el hombre con el que se encontraba su novia; e Isabel Drew, una falsa amiga que fue la responsable de haberlo organizó todo, se vuelven a encontrar para participar en la representación de un desfile medieval. Durante el espectáculo, Isabel Drew, una actriz arrogante que trata con desprecio a todos los que la rodean, cae desde lo alto de una torre al suelo, a la vista del público. Lo que a primera vista parece haber sido un desafortunado accidente, pronto se convierte en un asesinato. Antes de tocar el escenario, Isabel ya estaba muerta, había sido estrangulada.

‘… Isabel Drew había muerto un minuto después de caer al suelo a causa de una estrangulación manual. No había restos del velo entre las uñas. En aquella “habitación cerrada”, los once caballeros habían permanecido sentados en sus caballos, a la vista de varios miles de personas, pero se suponía que uno de ellos había subido a la torre, la había estrangulado y la había empujado al suelo.’ (traducción de Elena Magro Gómez y Manuel Navarro Villanueva)

Hace apenas unos días, tanto Isabel Drew, como Earl Anderson y Perpetua Kirk habían recibido notas anónimas advirtiéndoles que serían asesinados. El inspector Cockrill de la policía del condado de Kent se encontraba en Londres en una conferencia policial, cuando Perpetua lo invita a ver el programa como medida de protección, preocupada por la amenaza que habia recibido. De esta manera Cockrill se convierte en testigo de excepción del asesinato, mientras el detective inspector Charlesworth de Scotland Yard se hace cargo de la investigación. Si no me equivoco, esta es la primera y única vez que el detective inspector Charlesworth –Death in High Heels (1941) y The Rose in Darkness (1979)– y el inspector Cockrill comparten protagonismo en una misma novela.

Desde que leí La muerte de Jezabel tuve la certeza de que volvería a leerla, señal inequívoca de lo mucho que me había gustado. Esta ocasión acaba de llegar, y me alegro de haberlo hecho. Tal vez me perdí algunos detalles en mi primera lectura, o simplemente los olvidé, de cualquier manera, ahora los he encontrado, los he recordado y los he disfrutado una vez más.

La muerte de Jezabel tiene uno de los mejores crímenes imposibles que he encontrado hasta ahora y está muy bien escrita. La trama está magníficamente elaborada, la historia es extremadamente ingeniosa y la solución es brillante. Llama la atención que con un número relativamente reducido de sospechosos se pueda armar un rompecabezas tan interesante, hasta el punto de que nos encontraremos con varias alternativas posibles, antes de llegar al desenlace final.

[–Esto no es una novela policíaca –dijo Cockrill.] –En la vida real, la policía no “reconstruye la escena del crimen” para desenmascarar al criminal. Los escritores nunca representan  bien el procedimiento policial.
–Por suerte. Sería mortalmente aburrido que lo hicieran –opinó Charlesworth. Supongo que consideran que su trabajo es entretener y no preocuparse tanto por lo que podría o no podría haber sucedido… Después de todo, sus libros son una mera forma de entretenimiento, no son tratados sobre la ley. Aunque la idea de reconstruir la escena esta noche es más bien para eliminar todas las opciones imposibles, no para descubrir al asesino. (traducción de Elena Magro Gómez y Manuel Navarro Villanueva)

Acerca del autor: Christianna Brand nació Mary Christianna Milne (1907) en Malasia y creció en la India hasta que regresó a Inglaterra para asistir a un colegio franciscano en Somerset. A los 17 años, su padre perdió todo su dinero y ella tuvo que dejar los estudios y ponerse a trabajar en una serie de tareas mal pagadas que incluían institutriz, vendedora, empaquetadora de vestidos, bailarina de salón y modelo. No se dedicó a la ficción hasta 1939, cuando su primera novela llegó a la imprenta después de ser rechazada por quince editoriales. Death in High Heels era el título de ese libro, y, según cuenta una historia apócrifa, se le ocurrió la idea mientras trabajaba como dependienta fantaseando con matar a un compañero de trabajo.  En 1941, uno de sus personajes más queridos, el inspector Cockrill de la policía del condado de Kent, hizo su debut en el libro Heads You Lose. El personaje aparecerá en seis de sus novelas y ocho relatos. Green for Danger (título en español: La muerte espera en Herons Park) es la novela más famosa de Brand. La novela policíaca, ambientada en un hospital de la Segunda Guerra Mundial, fue adaptada al cine por Eagle-Lion Films en 1946, protagonizada por Alastair Sim como el Inspector. Christianna Brand tuvo que esperar hasta el final de la Segunda Guerra Mundial para formar parte del Detection Club junto con Cyril Hare, Richard Hull y la estadounidense Alice Campbell. A finales de la década de 1950 dejó de escribir novelas policiacas para concentrarse en otros géneros, así como en relatos breves. Brand también escribió bajo los seudónimos de Mary Ann Ashe, Annabel Jones, Mary Roland y China Thomson. Fue nominada tres veces a los premios Edgar: por los cuentos “Poison in the Cup” (EQMM, febrero de 1969) y “Twist for Twist” (EQMM, mayo de 1967) y por un trabajo de no ficción sobre un caso de asesinato escocés, Heaven Knows Who (1960). Es autora de la serie infantil Nurse Matilda, que Emma Thompson adaptó al cine como Nanny McPhee (2005). Sus cuentos del inspector Cockrill y una obra de teatro de Cockrill inédita se recopilaron como The Spotted Cat and Other Mysteries from inspector Cockrill’s Casebook, editado por Tony Medawar en el 2002. De 1972 a 1973 ocupó el cargo de Presidente de la Crime Writers’ Association (CWA). Christianna Brand estuvo casada con Roland Lewis durante casi cincuenta años. Mary Lewis falleció en 1988, a los 80 años.

Bibliografía seleccionada de Christianna Brand: Death in High Heels (Inspector Charlesworth #1, 1941); Heads You Lose (Inspector Cockrill #1, 1941); Green for Danger (Publicada en España en 2017 por Ediciones Siruela, con el título La muerte espera en Herons Park, traducción de Raquel G. Rojas., Inspector Cockrill #2, 1944); Suddenly at His Residence aka The Crooked Wreath (Inspector Cockrill #3, 1946); Death of Jezebel (Inspector Cockrill #4, 1949); Cat and Mouse (Inspector Chucky #1, 1950); London Particular aka Fog of Doubt (Inspector Cockrill #5, 1952); Tour de Force (Inspector Cockrill #6, 1955); The Rose in Darkness (Inspector Charlesworth #2, 1979) y la colección de relatos The Spotted Cat and Other Mysteries from Inspector Cockrill’s Casebook (2002).

Who Editorial página de publiicidad

Notes On Death of Jezebel, 1948 (Inspector Cockrill #4) by Christianna Brand (re-read)

British Library Publishing, 2022. Format: Kindle Edition. File Size: 4108 KB. Print Length: 215 pages. ASIN: B0B9CGR3GG. e-ISBN: 978-0-7123-6789-9. With an Introduction by Martin Edwards, 2022. First published in the US by Dodd, Mead, in 1948; and in the UK, by The Bodley Head, in 1949. Death of Jezebel is the fourth book in the series featuring Inspector Cockrill, preceded by Suddenly at His Residence apa The Crooked Wreath, 1946 and followed by London Particular apa Fog of Doubt, 1952.

51pHAHBXx2L._SY346__thumb3Publisher’s Description: From one of the top class writers of the classic mystery genre, Death of Jezebel was first published in 1949, and is the second Christianna Brand title in the British Library Crime Classics series. It’s a pleasingly over the top mystery involving a knightly pageant show in London.

“A very neat version of the ‘sealed room’ mystery … provides [Miss Brand] with excellent opportunities to indulge her sense of character and her pleasantly malicious wit, as well as her gift for posing an ingenious problem.” – Times Literary Supplement, 1949.

At Elysian Hall, a grand exhibition space in post-War London, a cast has been assembled for a medieval-themed pageant show replete with knights in coloured armour, real horses and a damsel in a rickety tower on high. With death threats discovered by members of the troupe before the show, the worst comes to pass when the leading lady is thrown from the tower before the eyes of the audience by an unknown assailant – with all doors backstage also under observation. Faced with a seemingly impossible case, the wizened Inspector Cockrill and the fresh-faced Inspector Charlesworth begrudgingly join forces to uncover the killer hiding in plain sight.

First published in Britain in 1949, Brand’s exuberant novel is still regarded as one of the great masterpieces of the classic mystery genre for its fiendishly constructed puzzle, memorable setting, dumbfounding acts of misdirection and thrilling denouement. (Source: British Library Publishing)

My Take: I’ve reread Death of Jezebel by Christianna Brand, largely due to the presentation of Who Editorial at Tipos Infames bookshop in Madrid last Saturday and also taking advantage of the recent reissue of the original novel by British Library Publishing.

The story begins with a brief prologue dated 1940 where we learn about the suicide of Johnny Wise, a nice and handsome young man, after discovering that his girlfriend was with another man. Seven years later, the three main players responsible for that tragedy, his girlfriend, Perpetua [Peppi] Kirk; Earl Anderson, the man with whom his girlfriend betrayed him; and Isabel Drew, a false friend who had organised the whole set up, meet again to participate in the performance of a medieval parade. During the show, Isabel Drew, an arrogant actress who treats everyone around her with contempt, falls from the top of a tower to the floor, in full view of the audience. What, at first glance, appears to have been an unfortunate accident, soon turns into a murder. Before touching the stage floor, Isabel was dead, strangled.

“… Isabel Drew had died within one minute either way of hitting the ground. She had died of manual strangulation: no chiffon veil caught on nails—nothing like that. She had been in what amounted to a ‘sealed room’ with eleven knights in phoney armour: and while the eleven knights sat their horses in full view of several thousand people, one of them had gone up into the tower and strangled her and thrown her down.”

Just a few days ago, Isabel Drew, Earl Anderson and Perpetua Kirk had received anonymous notes warning them that they would be killed. Inspector Cockrill of the Kent County Police happened to be in London at a police conference, when Perpetua invites him to watch the show as a protective measure, concerned about the threat she had received. In this way, Cockrill becomes an exceptional witness to the murder, while Detective Inspector Charlesworth of Scotland Yard takes charge of the investigation. If I’m not mistaken, this is the first and only time that Detective Inspector Charlesworth –Death on High Heels (1941) and The Rose in the Dark (1979)– and Inspector Cockrill share centre stage in the same novel.

Ever since I read Death of Jezebel I was sure I would read it again –an unequivocal sign of how much I had enjoyed it. This occasion has just come true, and I’m glad I did. Maybe I missed some details on my first reading, or I just forgot them, anyway  now I found them, remembered them, and I have enjoyed them once again.

Death of Jezebel has one of the best impossible crimes I’ve come across so far and it is very well written. The plot is superbly crafted, the story is extremely witty, and the solution is brilliant. It is striking that with a relatively small number of suspects it can be drawn up such an interesting puzzle, to the extent that we will encounter with several possible alternatives, before reaching the final outcome.

‘This is not a detective novel,’ said Cockrill. ‘In real life the police don’t “reconstruct the crime” so as to confront the criminal. These writer people never get their police procedure right.’ ‘It would be so deadly dull if they did,’ said Charlesworth. ‘I suppose they reckon that their job is to entertain and not to worry too much about what could or would or couldn’t or wouldn’t have happened… After all , their books are just fun to read–not treatises on the law. However the idea of putting our lot through their paces tonight is not so much to unearth the criminal as to eliminate the impossible…’

Death of Jezebel has been reviewed, among others, by Martin Edwards at ‘Do You Wrte Under Your Own Name?’, Tom Cat at ‘Beneath the Stains of Time’, Kate Jackson at ‘Cross-Examining Crime’, Steve Barge at ‘In Search of the Classic Mystery Novel’, thegreencapsule at ‘The Green Capsule’, Nick Fuller ‘The Grandest Game in the World’, Jim Noy at ‘The Invisible Event’, J.F. Norris at ‘Gadetection’, Pietro De Palma at ‘Dead Can Read’, Patrick ‘At the Scene of the Crime’, Issac Stump at ‘Solving the Myetery of Murder’, Moira Redmond at ‘Clothes in Books’, Les Blatt at ‘Classic Mysteries’, Brad at ‘Ah Sweet Myster!’, tangledyarns at ‘Tangled Yarns’, and a couple of re-reads Kate Jackson at ‘Cross-Examining Crime’ and Steve Barge at ‘In Search of the Classic Mystery Novel’.

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(Source: Facsimile Dust Jackets, LLC. Dodd, Mead & Company (USA), 1948)

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(Source: Facsimile Dust Jackets, LLC. John Lane, The Bodley Head (UK), 1949)

About the Author: Christianna Brand was born Mary Christianna Milne (1907) in Malaya and grew up in India until she returned to England to attend a Franciscan convent school in Somerset. At age 17 her father lost all of his money and she had to leave school to start working at a series of low-paying jobs which included governess, salesgirl, dress packer, ballroom dancer, and model. She didn’t turn her hand to fiction until 1939, with her first novel making it to print after being rejected by fifteen publishers. Death in High Heels was the title of that book, and in an apocryphal story, she got the idea while working as a salesgirl fantasizing about killing a co-worker. In 1941, one of her best-loved characters, Inspector Cockrill of the Kent County Police, made his debut in the book Heads You Lose. The character would go on to appear in six of her novels and eight stories. Green for Danger is Brand’s most famous novel. The whodunit, set in a World War II hospital, was adapted for film by Eagle-Lion Films in 1946, starring Alastair Sim as the Inspector. Christianna Brand had to wait until the end of World War II to join the Detection Club along with Cyril Hare, Richard Hull and American Alice Campbell. In the late 1950s she gave up writing crime novels to concentrate on other genres, as well as short stories. Brand also wrote under the pen names Mary Ann Ashe, Annabel Jones, Mary Roland, and China Thomson. She was nominated three times for Edgar Awards: for the short stories “Poison in the Cup” (EQMM, Feb. 1969) and “Twist for Twist” (EQMM, May 1967) and for a nonfiction work about a Scottish murder case, Heaven Knows Who (1960). She is the author of the children’s series Nurse Matilda, which Emma Thompson adapted to film as Nanny McPhee (2005). Her Inspector Cockrill short stories and a previously unpublished Cockrill stage play were collected as The Spotted Cat and Other Mysteries from inspector Cockrill’s Casebook, edited by Tony Medawar (2002). From 1972-1973 she served as Chair of the Crime Writers’ Association. Christianna Brand was married to Roland Lewis for nearly fifty years. Mary Lewis died in 1988, aged 80.

Christianna Brand Selected Bibliography: Death in High Heels (Inspector Charlesworth #1, 1941); Heads You Lose (Inspector Cockrill #1, 1941); Green for Danger (Inspector Cockrill #2, 1944); Suddenly at His Residence aka The Crooked Wreath (Inspector Cockrill #3, 1946); Death of Jezebel (Inspector Cockrill #4, 1949); Cat and Mouse (Inspector Chucky #1, 1950); London Particular aka Fog of Doubt (Inspector Cockrill #5, 1952); Tour de Force (Inspector Cockrill #6, 1955); The Rose in Darkness (Inspector Charlesworth #2, 1979) and The Spotted Cat and Other Mysteries from Inspector Cockrill’s Casebook (2002) a short-story collection.

British Library Publishing publicity page

Christianna  Brand page at gadetection

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