Review: Lord Edgware Dies, 1933 (Hercule Poirot #7) by Agatha Christie


Esta entrada es bilingüe, para ver la versión en castellano desplazarse hacia abajo

First published in Great Britain by Collins 1933. This Agatha Christie Signature Edition published in 2001. Format: Paperback. ISBN: 9780007120745. 352 pages. 

443a0063b2e9f4b596e64536577444341587343 Synopsis: Poirot had been present when Jane bragged of her plan to ‘get rid of’ her estranged husband. Now the monstrous man was dead. And yet the great Belgian detective couldn’t help feeling that he was being taken for a ride. After all, how could Jane have stabbed Lord Edgware to death in his library at exactly the same time she was seen dining with friends? And what could be her motive now that the aristocrat had finally granted her a divorce?

More about this story: Christie wrote much of this novel while on an excavation with her archaeologist husband, Max Mallowan, in Nimrud. In fact, she was so engrossed in writing that a recovered skeleton on the dig was swiftly christened Lord Edgware (whether or not he was murdered was a mystery for Max to solve). The Times Literary Supplement of 21 September 1933 reviewed the book positively, commenting on the fact that “it was the chance remark of a stranger in the street that put him on the right track. Three such murders, however, are enough to tax the powers of the most superhuman sleuth, and we do not grudge him one stroke of good fortune.” Isaac Anderson concluded his review in the 24 September 1933 issue of The New York Times Book Review by saying, “This story presents a most ingenious crime puzzle and a still more ingenious solution, all set forth with the consummate skill of which Agatha Christie is mistress.” Robert Barnard: “Deals with a social/artistic milieu rather off Christie’s usual beat: aristocrats, actresses, socialites, rich Jews. The anti-Semitism is more muted than in the early thrillers, but still leaves a nasty taste (this is the last book in which it obtrudes). Otherwise clever and unusual, with the Hastings/Poirot relationship done less crudely than usual.

My take: I reiterate my former view here. I have thoroughly enjoyed reading this novel, an excellent example of what has been termed the Golden Age of Detective Fiction. The argument is intricate but highly ingenious, and the story is well told. It’s able to keep the reader’s attention trying to guessing what will be the final outcome and provides the reader plenty of clues to be correctly interpreted. In this regard, the entertainment is fully achieved. It has been criticized that it has some aspects that nowadays are politically incorrect, but we should not forget they were perfectly acceptable at the time in which the novel was written. If it had not been for this, I wonder if, Lord Edgware Dies, would not have had a greater recognition today. For the time being, I’ll include this book on my list of Poirot’s favourite.

My rating: A (I loved it)

Lord Edgware Dies has been reviewed at Reviewing the evidence, Mysteries in Paradise, In Search of the Classic Mystery Novel, Christie in a Year – Extended, ahsweetmysteryblog, and Bitter Tea and Mystery among others 

Harper Collins UK publicity page

Harper Collins US publicity page

Agatha Christie Official Website

Notes On Lord Edgware Dies

audible

La muerte de Lord Edgware de Agatha Christie

Sinopsis: Poirot se encontraba presente cuando Jane presumió del plan que tenía para “deshacerse de” su ex marido. Ahora el monstruo estaba muerto. Sin embargo, el gran detective belga no podía evitar la extraña sensación de que le estaban tomando el pelo. Después de todo, ¿cómo podría Jane haber apuñalado a Lord Edgware hasta matarlo en su biblioteca exactamente en el mismo momento en que ella se encontraba cenando con amigos? ¿Y cual podría ser su motivo ahora que el aristócrata finalmente había accedido a concederle el divorcio a ella?

Más sobre esta historia: Christie escribió gran parte de esta novela, mientras estaba en una excavación con su marido, el arqueólogo Max Mallowan, en Nimrud. De hecho, estaba tan absorta en la escritura que uno de los esqueletos recuperados en la excavación fue bautizado inmediatamente como Lord Edgware (si fue o no asesinado, es un misterio que le corresponde resolver a Max). El suplemento lierario de The Times del 21 de septiembre de 1933 reseñó el libro positivamente, destacando el hecho de que “fue la observación casual de un extraño en la calle lo que le puso a Poirot sobre la pista correcta. Tres de estos asesinatos, sin embargo, son suficientes para desafiar los poderes del más sobrehumano de los detectives, y no le envidiamos su golpe de suerte “. Isaac Anderson concluyó su reseña en la edición del 24 de septiembre de 1933 del New York Times Book Review, diciendo: “Esta historia presenta uno de los enigmas criminales más ingeniosos y una solución aún más sutil, todo ello expuesto con la destreza habitual de la que Agatha Christie es maestra”. Robert Barnard: “Trata de un ambiente artístico y social, bastante alejado del ritmo habitual de Christie: aristócratas, actrices, personajes de mundo, judíos ricos. El antisemitismo está más apagado que en las primeras novelas de suspense, pero todavía deja un sabor desagradable (este es el último libro en el que se aprecia). De otra manera ingeniosa y poco usual, con una relación Hastings/Poirot algo menos burda de lo habitual.

Mi opinión: Reitero mi visión anterior aquí. He disfrutado mucho con la lectura de esta novela, un excelente ejemplo de lo que se ha denominado la Edad de Oro de la novela policíaca. El argumento es complicado pero muy ingenioso, y la historia está bien contada. Es capaz de mantener la atención del lector tratando de adivinar cuál será el resultado final y proporciona al lector un montón de pistas para su correcta interpretación. A este respecto, se consigue plenamente el entretenimiento. Se ha criticado que tiene algunos aspectos que hoy en día son políticamente incorrectos, pero no hay que olvidar que eran perfectamente aceptables en el momento en el que la novela fue escrita. Si no hubiera sido por esto, me pregunto si, La muerte de Lord Edgware, no habría tenido un mayor reconocimiento en la actualidad. Por el momento, voy a incluir este libro en mi lista de favoritos de Poirot.

Mi valoración: A (Me encantó)

16 thoughts on “Review: Lord Edgware Dies, 1933 (Hercule Poirot #7) by Agatha Christie”

  1. The portrait of Sir Montagu seems more a caricature of an affected aesthete. And remember we see him through Hastings’ eyes. (Fisher for the defence)

  2. Hi, I’m Christina (https://christinawehner.wordpress.com/) and together with the blog Little Bits of Classics, we’re hosting an Agatha Christie Blogathon, dedicated to her life, her stories, and movies based on her stories. We’re primarily bloggers about classic movies, but we are anxious to reach out to book bloggers, as well and celebrate the many facets of her legacy.

    More information can be found here: https://christinawehner.wordpress.com/2016/06/30/announcing-the-agatha-christie-blogathon/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: